Lopen mijn update 10, 15, 20 kilometer

Lopen in de zomer lijkt moeilijker dan in de winter. De avonden zijn dan wel langer en het weer is aangenamer, dat maakt het ook moeilijker. Het is zo veel keer aangenamer om een terrasje te doen of cocktail te drinken dan mijn loopkleren aan te trekken. Ik heb een spreekwoordelijk loopersdipje. Help.

Er zijn veel reden om toch maar niet aan het lopen te slaan. Op vakantie was het te warm en ik vond het onmogelijk om mijn wekker te zetten om te gaan lopen. Vakantie, weet je wel. Hier thuis duren de avonden langer, de kids blijven langer op en naast het hele huishouden binnen, heb je nu ook nog de tuin. Het is te warm, te veel wind of te nat. Redenen genoeg om mijn loopschoenen in de kast te laten staan. 3x per week lopen werd langzaam 2x. On top heb ik op vakantie 2 weken niets gedaan.

En dan gebeurt het….

Na de vakantie was het dus hoog tijd om er terug in te vliegen en dat was misschien weer net iets te veel van het goede. 10 kilometer tochtje met mijn man, heerlijk samen wat gaan afzien. Al kan je dat afzien vrij letterlijk nemen deze keer. Na 2 weken niets doen ging het niet meer zo vlot. 10 kilometer hebben we gelopen in het bos. Een mooie omgeving die al veel goedmaakte. Ik was stiekem fier op mezelf. Correctie, ik was terecht fier op mezelf. Tot ik thuis kwam, toen werd ik snel minder vrolijk. Een pijnlijke & dikke knie.

Uit het verleden weet ik dat dit een gevaarlijk teken is en regelmatig roet in het eten kan gooien, daar ik al 2 jaar aan het lopen ben dacht ik dat ik save was – niet dus. Voorlopig gaat het niet al te best, nog eens 3,5 km gaan lopen maar gestopt wegens pijn. Ondertussen nog eens 5 km afgelegd maar ook met een zeer pijnlijk resultaat. We zullen zien wat de komende tijd brengt maar deze mama mag eens wat extra rusten – ook zo slecht niet.

Of mijn wedstrijd in gedrang komt? Absoluut. Een halve marathon in september is afgeschreven. Niet zo zeer alleen door de knie, ook door andere festiviteiten de dag ervoor waardoor we zeker niet fris aan de start kunnen staan. Op zoek dus naar een nieuwe wedstrijd. Ik moet en zal dit jaar nog mijn halve marathon gelopen hebben – als mijn knie het toch toelaat. Eerst wat rusten en hopelijk gaat de pijn voorbij.

Stretchen?

Een goede les, die pijn. Ik ben iemand die erin vliegt zonder opwarming of cooling down. Heb nog nooit gestretcht en nog nooit op mijn spieren gewerkt. Daar ik even vast zit, hebben we ons hier dan maar op gefocust – I know net zo belangrijk als je loopjes zelf maar tijd tijd tijd en vooral ook goesting…

We hebben dus mini-bands van Fysiosupplies in huis gehaald. Dit zijn banden om je weerstand te versterken. Niet geheel onbelangrijk bij het lopen om sterke bovenbenen en onderbenen te hebben! Hier gaat het vaak mis bij mij, zwakke benen die niet genoeg kracht kunnen zetten. Laat mij niet bergop lopen want ik lijk wel te sterven. Dus hoog tijd om aan de slag te gaan met deze bands. Er zijn verschillende kleuren, van minder weerstand tot veel weerstand. Ik ben bewust met de light versie begonnen – de gele kleur (vervolgens stap je over naar groen/blauw/zwart). Je kan verschillende oefeningen doen met de bandjes en dit voor alle mogelijke spieren. Iedere stretch oefening die jij vandaag doet, maar dan met extra tegengewicht – voor een nog betere inspanning en resultaat. De bandjes shop je hier. Ik ben alvast iedere avond aan het oefenen om mijn benen wat kracht bij te zetten en hopelijk zo snel terug aan het lopen te kunnen.

Iemand nog tips wat ik kan doen buiten rusten?

PS mijn man stond model alvorens jullie denken dat ik zulke harige benen heb 🙂

lopen lopen

 

Beestige groeten

Ook leuk om te lezen

6 comments

  1. Als je nog een leuke halve marathon zoekt: die van Eindhoven in oktober misschien?
    Voor je knie: die banden zijn al super. Je kan de oefeningen nog wat uitbreiden met squats, lunges enzo. Vooral werken aan spierversteviging van de benen, eventueel uitgebreid met core-stability.
    En ja, lopen in de zomer is precies veel moeilijker georganiseerd te krijgen, heb ik ook last van.
    Veel beterschap en nog veel succes

  2. Merci voor de tip van de bandjes. Dat kan ik ook wel gebruiken. Bij elke millimeter bergop voel ik me alsof er vijf man aan m’n benen zit te trekken. Dat moet ik ook eens proberen!

  3. In oktober is er ook de eerste in Gent btw 😉 Normaal gezien lopen Husband en ik die mee 🙂
    Hier al een tijdje op de sukkel met een scheenbeenvliesontsteking. Onder andere door overpronatie (lees: scheve poten), de verkeerde schoenen (die te weinig steun geven) en niet genoeg spiermassa in mijn bovenbenen. Ondertussen 8 weekjes kine er op zitten (wel blijven lopen tijdens die 8 weken en nu nog steeds) en nu doe ik 5 keer in de week 30 forward lunges en 30 backward lunges per been, 50 squats, op mijn zij liggen met gebogen benen en mijn knieën opheffen terwijl mijn voeten bij elkaar blijven (zo’n 40 keer). Allemaal om die bovenbenen sterker te maken… Mss helpt dit ook bij jou? 😉 Veel succes en beterschap alvast!! :*
    Mrs Curly onlangs geplaatst…Romige pasta met spek en kipMy Profile